کد مطلب:28871 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:119

غارت عبد الرحمان بن قباث












2859. الكامل فی التاریخ - در رخدادهای سال 39 هجری -: و در این سال، معاویه، عبد الرحمان بن قباث بن اشیم را به سوی شهرهای جزیره فرستاد و شبیب بن عامر - جدّ كرمانی كه در خراسان بود - آن جا بود. شبیب در نَصیبین[1] بود. نامه ای به كُمیل بن زیاد كه در هِیْت بود، نوشت و خبر آنان را به او اطّلاع داد.

كمیل برای كمك به او همراه ششصد سوار حركت كرد. به عبد الرحمان رسیدند كه معن بن یزید سلمی هم همراهش بود. كمیل با آنان جنگید و فراری شان داد و سپاهشان را شكست داد و از شامیان بسیار كشت و دستور داد كه فراری را تعقیب نكنند و زخمی را نكشند.

از یاران كمیل نیز دو نفر كشته شدند. خبر پیروزی را به علی علیه السلام نوشت. علی علیه السلام هم به او پاداش خوبی داد و پاسخی نیكو نوشت و از او راضی شد، در حالی كه قبلاً از او ناراحت بود....

شبیب بن عامر از نصیبین آمد و كمیل را دید كه با آن گروه جنگیده است. بر پیروزی تبریكش گفت و شامیان را تعقیب كرد، ولی به آنان نرسید. از فرات گذشت و سپاه خود را هر سو پراكنْد و بر شامیان شبیخون زد تا به بعلبك[2] رسید.

معاویه حبیب بن مَسلَمه را در پی او روان كرد، ولی به او نرسید. شبیب بازگشت و بر اطراف رَقّه[3] شبیخون زد. هیچ هوادار عثمان را پیاده ندید، مگر آن كه [ به اسارت] به همراه آورد و هیچ اسب و سلاحی را نگذاشت، مگر آن كه به غنیمت گرفت و به نصیبین برگشت و به علی علیه السلام گزارش داد.

علی علیه السلام به او نامه نوشت و از گرفتن اموال، بجز اسب و اسلحه ای كه با آن می جنگند، نهی كرد و فرمود: «رحمت خدا بر شبیب! شبیخون را دور ساخت و پیروزی را نزدیك كرد».[4].









    1. شهری آباد بر سر راه كاروان هایی كه از موصل به شام می روند، در نُه فرسخی سنجار. این شهر به دست رومیان ساخته شده بود و انوشیروان آن را فتح كرد. (ر. ك: معجم البلدان: 288/5).
    2. شهری قدیمی از شهرهای لبنان كه فاصله آن تا دمشق، سه روز است (معجم البلدان: 453/1).
    3. شهری مشهور بر كرانه فرات كه فاصله آن تا حَرّان سه روز است (معجم البلدان: 59/3).
    4. الكامل فی التاریخ: 428/2، أنساب الأشراف: 231/3، الفتوح: 227/4 و 228.